دستورالعمل امام حسن عسگری جهت اعتلاء نفس ناطقه انسانی
دستورالعمل امام حسن عسگری جهت اعتلاء نفس ناطقه انسانی و طی عقبات نفس امتطاء اللیل است یعنی مرکب قرار دادن شب یعنی شب زنده داری و عبادت در شب و تربیت نفس در دل شب همچنانکه قران فرموده 《ان ناشئه من اللیل هی اشدوطأ واقوم قیلا》
آقای مشگینی در ترجمه این آیه می فرمود یعنی نفسی که در دل شب پرورش یافته《ان النفس الناشئه فی اللیل》چنین نفسی هی اشد وطأ و اقوم قیلا سخن و دستورالعمل امام حسن عسگری چنین است:《ان الوصول الي الله عزوجل سفرلايدرك الا بامتطاء الليل يعني وصال》 به خداوند سفري است كه جز با مركب قرار دادن شب بدست نمي آيد (بحارالانوار۳۷۹/۷۸) امتطاء به معني مركب گرفتن است رسول خدا (ص) در حالیکه حسن و حسین را بر دوش مبارک سوار کرده بود به مجلسی از مجالس انصار عبور کرد انصار عرض کردند یا رسول الله نعمت المطیه یعنی حسن و حسین عجب مرکب خوبی دارند! حضرت فرمود《نعم الراکبان》 یعنی ومن عجب راکبی دارم! (مصنف ابن ابی شیبه۱۰۲/۱۲)حضرت امیر المومنین نیز در دعای صباح از امتطاء صحبت کرده است آن امام همام از زشتی و قباحت کار کسی که هوا و هوس خود را مطیه و مرکب زندگی خود قرار داده تعجب می کند و آن را ناشی از تسویل (زیبا جلوه دادن زشت و زشت جلوه دادن زیبا که کار نفس و شیطان است)می داند و بر چنین نفسی که در برابر خداوند جرأت و جسارت و دلیری پیدا کرده نفرین می کند و از بی مقداری چنین نفسی تعجب و تأسف می خورد و می گوید مرگ بر چنین نفسی یعنی زیر خاک بر چنین نفسی بهتر از روی خاک است عین فرمایش حضرت اینگونه است :《فبئس المطیه التی امتطت نفسی من هواها فواهالها لما سولت لها ظنونها ومناها وتبا لها لجرأتها علی سیدها ومولاها》
حضرت آیت الله مشگینی این فقره از دعای صباح را بطور فراوان در درس اخلاق خود قرائت می کردند.