• خانه 
  • تماس  
  • ورود 

دستورالعمل امام حسن عسگری جهت اعتلاء نفس ناطقه انسانی

26 آذر 1395 توسط آیین بندگی

دستورالعمل امام حسن عسگری جهت اعتلاء نفس ناطقه انسانی و طی عقبات نفس امتطاء اللیل است یعنی مرکب قرار دادن شب یعنی شب زنده داری و عبادت در شب و تربیت نفس در دل شب همچنانکه قران فرموده 《ان ناشئه من اللیل هی اشدوطأ واقوم قیلا》
آقای مشگینی در ترجمه این آیه می فرمود یعنی نفسی که در دل شب پرورش یافته《ان النفس الناشئه فی اللیل》چنین نفسی هی اشد وطأ و اقوم قیلا سخن و دستورالعمل امام حسن عسگری چنین است:《ان الوصول الي الله عزوجل سفرلايدرك الا بامتطاء الليل يعني وصال》 به خداوند سفري است كه جز با مركب قرار دادن شب بدست نمي آيد (بحارالانوار۳۷۹/۷۸) امتطاء به معني مركب گرفتن است رسول خدا (ص) در حالیکه حسن و حسین را بر دوش مبارک سوار کرده بود به مجلسی از مجالس انصار عبور کرد انصار عرض کردند یا رسول الله نعمت المطیه یعنی حسن و حسین عجب مرکب خوبی دارند! حضرت فرمود《نعم الراکبان》 یعنی ومن عجب راکبی دارم! (مصنف ابن ابی شیبه۱۰۲/۱۲)حضرت امیر المومنین نیز در دعای صباح از امتطاء صحبت کرده است آن امام همام از زشتی و قباحت کار کسی که هوا و هوس خود را مطیه و مرکب زندگی خود قرار داده تعجب می کند و آن را ناشی از تسویل (زیبا جلوه دادن زشت و زشت جلوه دادن زیبا که کار نفس و شیطان است)می داند و بر چنین نفسی که در برابر خداوند جرأت و جسارت و دلیری پیدا کرده نفرین می کند و از بی مقداری چنین نفسی تعجب و تأسف می خورد و می گوید مرگ بر چنین نفسی یعنی زیر خاک بر چنین نفسی بهتر از روی خاک است عین فرمایش حضرت اینگونه است :《فبئس المطیه التی امتطت نفسی من هواها فواهالها لما سولت لها ظنونها ومناها وتبا لها لجرأتها علی سیدها ومولاها》
حضرت آیت الله مشگینی این فقره از دعای صباح را بطور فراوان در درس اخلاق خود قرائت می کردند.

 

 نظر دهید »

اشتهاء حقیقی همیشه درها را باز می کند

26 آذر 1395 توسط آیین بندگی

آیت الله سید حسن عاملی:

 

????جوانی از آقای بهجت سوال کرد آقاجان یکسال است با تمام توان در مسیر سیر و سلوک تقلا کرده ام ولی به جایی نرسیده ام ایراد کار کجاست؟ آقا فرمودند هنوز بیست سال نشده که؟شده؟
حضرت علامه طباطبایی می فرموده گاهی خداوند بیست سال بنده خود را گرفتار می کند تا یکبار بگوید یاالله.
مرحوم آقا میرزا مهدی اصفهانی بنیانگذار مکتب تفکیک در شهر مشهد می گوید اینکه می گویید خدا خدا اینها خیال است خدا همان است که می گویی خدایا بچه ام مرد!
منظور آن جناب این بوده که خداوند باید با اشتهاء حقیقی و اضطرار کامل خوانده شود.
همچنان که خداوند فرموده و تبتل الیه تبتیلا  و در مناجات شعبانیه فرموده الهی هب لی کمال الانقطاع الیک یعنی حاجتی و علقه و تعلقی و توجهی و لذتی در عالم مادی ندارد همچنانکه در دعا آمده است اللهم اقطع عن الدنیا حاجتی
آقای میانجی می فرمودند حاجت از دنیا قطع نمی شود یعنی معرفتی بده که حاجت های دنیوی را حاجت ندانم
اشتهاء حقیقی همیشه درها را باز می کند سوال ذرات عالم همه حقیقی است یساله من فی السماوات و الارض و لذا همیشه مورد عنایتند.

 

 نظر دهید »

عبودیت از آثار عقل

26 آذر 1395 توسط آیین بندگی

عقل آثاری دارد. اولین اثر عقل عبودیت است. گاهی شخص را می بینی که از نظر تحصیلات دانشگاهی در رتبه بالایی هست و عالی ترین مدارک را کسب کرده؛ اما وقتی وارد زندگی او می شوی می بینی با مصلحت و مفسده زندگی اش که باید عقل آن تشخیص بدهد آشنا نیست. اهل اسراف و تبذیر و تفاخر و به دنبال لذات مقطعی است. به راحتی روی ابدیّت و انسانیّت خود معامله کرده است. همه این‌ها مظاهر تعطیلی عقل است. می گوید: اگر می خواهی میهمانی ات فاخر باشد باید شراب و مواد مخدر داشته باشد، اختلاط داشته باشد و الّا عروسی به اصطلاح عروسی دراویش است. این‌ها همه نشان طفولیّت است.

????همه اندرز من به تو این است

که تو طفلی و خانه رنگین است

 نظر دهید »

شئامت ذاتی گناه

12 آذر 1395 توسط آیین بندگی

 گناه شئامت ذاتی دارد امر قرار دادی نیست به همین جهت روح انسان را زیر و رومی کند همچنانکه در روایت آمده یقلب اعلاه اسفله و اسفله اعلاه یکی از اساتید ما می گفت به این حدیث باید خون گریست یکی از آثار شئامت گناه تنجیس روح انسانی است هم از این جهت که تجری دربرابر ذات لایتناها ست و هم از این جهت که ذاتا مشؤوم است تنجس روح انسانی با قاذورات گناه بصورت لطیف در روایات مطرح شده است #امام_صادق از #امام_باقر سؤال می کند آیا دو ملکی که موکل برانسان هستند و اعمال او را ثبت می کنند فکر گناه را هم متوجه می شوند؟ حضرت در جواب سؤال کردند ریح الطیب و الکنیف سواء؟ یعنی آیا بوی عطر و بوی فاضلاب یکی است؟ یعنی دو ملک موکل بر انسان هم ثبات اعمالند و هم ثبات افکار و نیات در روایتی دیگر حضرت به مردی که ناخواسته به صدای زنهای مغنیه گوش داده بود. دستور غسل می دهد و همچنین دستور داده شده زن متبرجه زنی که به خود عطر زده و از خانه خارج شده غسل نماید و آمده که اگر مرد در حالت مستی با زن نزدیکی کند و فرزند متکون بشود کان نجسا! باز به همین جهت به خوارج که با تاویل دین خون بی #گناهان را ریخته و باغی بر امام شدند کلاب النار اطلاق شده است و دربیان اینکه ریاست طلبی از راه نامشروع نجاست معنوی است بلعم باعورا به سگ تشبیه گردیده است فمثله کمثل الکلب ان تحمل علیه یلهث وان تترکه یلهث و باز برای بیان اینکه حب مال حرام و تصرف در مال غیرنجاست معنوی است طائفه واقفیه به کلاب ممطوره (سگ خیس شده درباران که نجاست راسرایت می دهد و هرکجا برود آنجا را نجس می کند)تشبیه شده است روحی که آلوده شد بسادگی #تطهیر نمی شود لباس نیست که فورا شسته شده واتو شود استاد ما حضرت #آیت_الله_اشتهاردی طاب ثراه گفتند  امام در #درس_اخلاق خود می فرمودند به روایت التائب من الذنب کمن لاذنب له دل خوش نکنیدچون فرق است بین لباسی که هنوز پوشیده نشده و لباسی که پوشیده شده چرک آن را گرفته سپس شسته شده است در اینجا لباس قطعا لطافت و طراوت اولیه خود را از دست داده است گاهی انسان گنهکار با ورود به فضای نجس روزها بلکه هفته ها بلکه ماهها در همان فضا زندگی می کند ولو از جهت فیزیکی ازآن محیط خارج شده باشد چون آثار آن فضا از بین نمی رود و او را رها نمی کند و همین خسارت و سقوط گاهی موجب محرومیت از عنایات خاصه نیز می گردد که باید بر آن خون گریست چون مصداق فروختن همه چیز به هیچ و از زرگری به کوزه فروشی رسیدن است. و مصیبت بزرگ اینکه گاهی انسان گنهکار به آن فضا عادت می کند و ذائقه اش با نجاسات و قاذورات تنظیم می شود و خروج از آن بسیار سخت می گردد:
بس که ماندم به قفس رنگ گل ازیادم رفت
گرچه باعشق گل ازمادرگیتی زادم

گاهی در اثر تکرار، شیطان وارد می شود و او را با توجیه به وادی اباحی گری وارد می کند و راه بازگشت بکلی بسته می شود ثم کان عاقبه الذین اساؤوالسوءی ان کذبوا بایات الله تامل کنید که چرا #حضرت_زینب این آیه را در مجلس شوم ابن زیاد خطاب به ابن زیاد خواندند.!!!

به نقل از کانال سید حسن عاملی

 

 نظر دهید »
دی 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • اخلاق
  • تلنگر
  • آموزش قواعد عربی
  • آموزش زبان انگلیسی
  • فوت و فن های سخنرانی
  • آموزش پایانامه نویسی
  • مهارت فردی موقق

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس